(0)

Artykuły

10.12.2015

Służba medycyny pracy

Umocowanie służby medycyny pracy w polskim prawie wynika z ustawy z dn. 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy. Jak na ustawę tekst jednolity jest dość krótki bo liczy 15 stron, w tym 14 tekstu i znaleźć tam można:

 

  • wykaz osób uprawnionych do wykonywania zadań służby medycyny pracy,
  • zakres i zasady organizacji służby medycyny pracy i podległość w czasie wykonywania zadań,
  • wskazanie osób, w odniesieniu do których służba medycyny pracy realizuje swoje zadania oraz osób, na których spoczywa obowiązek rozpoczęcia profilaktycznej opieki zdrowotnej,
  • wskazanie osób i podmiotów właściwych do realizowania zadań z zakresu ograniczania szkodliwego wpływu pracy na zdrowie,
  • zasady sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi,
  • wyszczególnienie osób i podmiotów zobowiązanych do współdziałania z wykonującą swoje zadania służbą medycyny pracy,
  • zakres kwalifikacji lekarzy i osób niebędących lekarzami, wykonujących zadania służby medycyny pracy,
  • tryb rozpoczęcia i zakończenia działalności służby medycyny pracy,
  • sposób prowadzenia i rodzaje dokumentacji medycznej,
  • zakres umowy w oparciu o którą wykonywane są badania wstępne, okresowe i kontrolne pracowników oraz inne świadczenia zdrowotne oraz kto ponosi koszt tych badań,
  • tryb i zakres kontroli wykonywania zadań służby medycyny pracy.

Ustawa zawiera również zapisy dedykowane dla Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych oraz dla spółki „Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna”.

Na czym, w praktyce, powinna polegać działalność służby medycyny pracy w zakładzie pracy?

Niezwykle ważnym elementem tej działalności powinno być ścisłe nawiązanie współpracy pomiędzy służbą bezpieczeństwa i higieny pracy lub osobami wykonującymi zadania tej służby, a służbą medycyny pracy. Równie istotne jest zaangażowanie Dzięki tej współpracy możliwa jest prawidłowa realizacja zadań określonych w art. 6, pkt. 1 ustawy z dn. 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy, w tym działań zmierzających do ograniczania szkodliwego wpływu pracy na zdrowie, w szczególności przez:

  • współdziałanie z pracodawcą w procesach rozpoznawania i oceny czynników występujących w środowisku pracy oraz sposobów wykonywania pracy mogących mieć ujemny wpływ na zdrowie,
  • współdziałanie z pracodawcą w procesach rozpoznawania i oceny ryzyka zawodowego w środowisku pracy oraz informowanie pracodawców i pracujących o możliwości wystąpienia niekorzystnych skutków zdrowotnych będących jego następstwem,
  • udzielanie pracodawcom i pracującym porad w zakresie organizacji pracy, ergonomii, fizjologii i psychologii pracy.

Treść art. 6, pkt. 1 ustawy z dn. 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy jednoznacznie wskazuje, że ograniczanie się lekarzy medycyny pracy do orzecznictwa i dokumentowania przeprowadzanych badań profilaktycznych jest tylko częściowym wykonywaniem zadań nałożonych na służbę medycyny pracy. Wszystkie zadania w działalności lekarza medycyny pracy są jednakowo ważne i począwszy od identyfikacji zagrożeń, poprzez rozpoznanie i ocenę ryzyka zawodowego, regularne kontrole stanowisk pracy po których muszą powstawać zapisy w księdze wizytacji stanowisk pracy, a skończywszy na wydaniu orzeczenia powinny być w pełni realizowane.

Jarosław Żółtowski

zobacz wszystkie
Serwis e-specjalistabhp.pl używa plików cookies.
Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w regulaminie serwisu.