Wypadek przy pracy pracownika tymczasowego
Praca tymczasowa to specyficzna forma zatrudnienia o charakterze okresowym, której istotą jest relacja pomiędzy trzema podmiotami: pracownikiem, agencją pracy tymczasowej i pracodawcą użytkownikiem. Angażowanie pracowników tymczasowych pozwala pracodawcom użytkownikom dostosować poziom zatrudnienia do aktualnego popytu. Ta forma zatrudnienia jest więc chętnie wykorzystywana na przykład przez pracodawców, u których poziom popytu zmienia się sezonowo, na okresy trwające od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Pracownicy tymczasowi podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu, w tym ubezpieczeniu z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, posiadają więc takie samo prawo do świadczeń odszkodowawczych, jak pracownicy zatrudnieni na zasadach przewidzianych w ustawie Kodeks Pracy, dlatego też, w przypadku wypadku pracownika tymczasowego, należy przeprowadzić postępowanie powypadkowe oraz sporządzić protokół ustalenia okoliczności i przyczyn tego wypadku. Na mocy ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych takie postępowanie przeprowadza pracodawca użytkownik, natomiast protokół powypadkowy jest zatwierdzany przez agencję pracy tymczasowej.
Obowiązki pracodawcy użytkownika w związku z wypadkiem pracownika tymczasowego
Jeśli na terenie zakładu pracy doszło do wypadku, w którym został poszkodowany pracownik tymczasowy, pracodawca użytkownik powinien niezwłocznie:
- zapewnić udzielenie pomocy poszkodowanemu,
- zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający:
- dopuszczenie do miejsca wypadku osób niepowołanych,
- uruchamianie bez koniecznej potrzeby maszyn i innych urządzeń technicznych, które w związku z wypadkiem zostały zatrzymane,
- dokonywanie zmiany położenia maszyn i innych urządzeń technicznych, jak również zmiany położenia innych przedmiotów, które spowodowały wypadek lub pozwalają odtworzyć jego okoliczności,
- zawiadomić niezwłocznie o wypadku agencję pracy tymczasowej zatrudniającą poszkodowanego pracownika tymczasowego,
- powołać zespół powypadkowy, który ustali okoliczności i przyczyny wypadku i sporządzi dokumentację powypadkową,
- udostępnić miejsce wypadku i niezbędne materiały oraz udzielić informacji, a także wszechstronnej pomocy zespołowi powypadkowemu ustalającemu okoliczności i przyczyny wypadku,
- przekazać agencji pracy tymczasowej dokumentację powypadkową do zatwierdzenia.
Szybka dokumentacja powypadkowa
Obowiązki agencji pracy tymczasowej w związku z wypadkiem pracownika tymczasowego
Po otrzymaniu dokumentacji powypadkowej od pracodawcy użytkownika agencja pracy tymczasowej powinna:
- zatwierdzić protokół powypadkowy w terminie określonym w rozporządzeniu z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
- sporządzić statystyczną kartę wypadku z-KW,
- zapisać informację o wypadku w prowadzonym przez siebie rejestrze wypadków przy pracy,
- na wniosek pracownika tymczasowego skierować wniosek o ustalenie prawa do świadczeń z tytułu wypadku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wypadek śmiertelny, ciężki lub zbiorowy
Pracodawca ma obowiązek powiadomić niezwłocznie właściwego terenowo inspektora pracy oraz prokuratora rejonowego o każdym wypadku ciężkim, śmiertelnym lub zbiorowym swojego pracownika. Podobnie jest w przypadku wypadków ciężkich, śmiertelnych i zbiorowych pracowników tymczasowych, jednak stroną dokonującą powiadomienia może być pracodawca użytkownik, lub agencja pracy tymczasowej, w zależności od ustaleń zawartych w umowie pomiędzy tymi podmiotami.
Joanna Dymowska-Moussa